top of page
Zoeken
  • Foto van schrijvercasperneeteson

Lymfe, de hardwerkende schoonmakers van het lichaam

In deze blog wil ik het hebben over een wonderbaarlijk vernuftig systeem van het menselijk lichaam: Het lymfestelsel. Het lymfestelsel is je eigenste zuiveringssysteem van je lichaam. Zonder dat we er iets voor hoeven te doen zorgt dit stelsel er voor dat de afvalstoffen systematisch worden afgevoerd.


Hoe werkt dat dan, dat lymfestelsel?

Het lymfestelsel vervoert lymfe door het lichaam, zuivert het en geeft het af aan het bloed.



1. Lymfevaten en Lymfe:

Het lymfestelsel omvat een uitgebreid netwerk van lymfevaten, vergelijkbaar met de bloedvaten, die lymfe door het lichaam transporteren. Lymfe is een heldere, kleurloze vloeistof die water, eiwitten, en afvalproducten bevat, evenals lymfocyten (witte bloedcellen), die een belangrijke rol spelen in het immuunsysteem. De organen en cellen kunnen hun afval in de lymfe kwijt. Dit vocht wordt opgevangen door kleine haarvaatjes en afgevoerd naar de lymfevaten. Van de lymfevaten gaat het vocht over in lymfebanen die uiteindelijk samenkomen in lymfeklieren.


2. Lymfeklieren of knopen:

Verspreid door het lichaam, zijn lymfeknopen kleine, boonvormige structuren die als filters dienen. Ze filteren lymfe en verwijderen er schadelijke stoffen uit, zoals bacteriën en virussen. Lymfeknopen bevatten ook lymfocyten die helpen bij het bestrijden van infecties.


De lymfeklieren zijn vooral gelegen in de hals, in de buikholte, aan het sleutelbeen, onder de oksels en in de liezen. Vanuit alle hoeken en gaten in het lichaam wordt afval verzameld en naar deze lymfeklieren afgevoerd. Deze klieren filteren het lymfevocht voordat het weer terug in de bloedbaan terecht komt.


Het afval wordt naar de lever en nieren vervoerd en van daaruit afgevoerd. Wanneer de lymfedrainage niet goed werkt heeft dit een zeer nadelig effect op je lichaam, het immuunsysteem, je huid en je gezondheid.


3. Lymfoïde Organen:

Naast lymfevaten en lymfeknopen omvat het lymfestelsel ook lymfoïde organen zoals de milt, thymus, amandelen, en beenmerg die ieder ook weer hun eigen rol hebben in een goede werking van je lymfestelsel.


4. Immuunrespons:

Het lymfestelsel speelt een centrale rol in de immuunrespons door de productie en functie van lymfocyten te ondersteunen. Deze witte bloedcellen detecteren en reageren op ziekteverwekkers zoals bacteriën, virussen, en andere vreemde stoffen.


Het lymfestelsel is dus essentieel voor onze gezondheid en het welzijn aangezien het helpt het lichaam te beschermen tegen infecties en ziektes door de verwijdering van afvalstoffen en de ondersteuning van het immuunsysteem.


Vertraagde lymfedrainage

Door onze leefstijl kunnen we zowel op een positieve als negatieve manier invloed hebben op de lymfedrainage.

Het vertragen van de lymfedrainage gebeurt bijvoorbeeld door:

  1. slechte eet- en drinkgewoontes,

  2. te weinig beweging,

  3. oppervlakkige ademhaling,

  4. stress,

  5. blootstelling aan schadelijke stoffen,

  6. veel staan,

  7. Te strakke kleding en ondergoed of afknellende sieraden,

  8. veel liggen

  9. operaties, ziekte, een blessure of een ongeval


Klachten

Wanneer het lymfestelsel de verzamelde afvalstoffen niet snel genoeg krijgt afgevoerd, zie je dit

bijvoorbeeld aan wallen onder de ogen, een bleek gezicht, hoofdpijn en migraine, acne en andere onzuiverheden van de huid, vermoeidheid, rimpels en verminderde stevigheid/elasticiteit van de huid, vocht vasthouden, onverklaarbare pijnen en klachten of moeite met afvallen.


Hoe beter je lichaam in staat is om afvalstoffen af te voeren, hoe fitter jij je voelt. Als je gezond en uitgebalanceerd eet, voldoende beweegt en weinig stress hebt, kan je lymfesysteem optimaal functioneren.


Stimuleren van de lymfedrainage

Door de lymfedrainage te stimuleren, stimuleer je de afvoer van het lymfevocht, waardoor er meer schadelijke stoffen worden afgevoerd en je eventuele klachten afnemen. Ook ondersteun je hiermee je immuunsysteem.


Stimuleren van de lymfedrainage kan op de volgende manieren:


  1. Beweeg!

Zoals het hart zorgt voor de doorstroming van het bloed zo zorgen de spieren voor voortstuwing van het lymfevocht. Bewegen, bewegen, bewegen dus…

Kundalini yoga kent veel oefeningen met dynamische bewegingen, ademhalingsoefeningen (pranayama), en houdingen (asanas) die de circulatie van bloed en lymfe door het lichaam kunnen bevorderen. Bepaalde yogahoudingen en bewegingen zijn specifiek gericht op het stimuleren van lymfedrainage. Door het aannemen van posities die de zwaartekracht benutten of door zachte compressie en ontspanning van lichaamsdelen, kan kundalini yoga helpen bij het ondersteunen van de natuurlijke stroom van lymfevloeistof.


2. Ademhaling

Naast inspanning wordt de voortbeweging van lymfe ook gestimuleerd door ademhaling (door

beweging/samentrekking van het middenrif) en door de longen die een zuigende werking uitoefenen op bloed en lymfevaten. Het is belangrijk om goed 'door de buik' te ademhalen, dus niet gespannen en oppervlakkig waarbij alleen de borstkas op en neer gaat, maar zo ontspannen mogelijk waarbij de buik op en neer gaat. Probeer langer uit dan in te ademen, wat nog eens extra ontgiftend en ontzurend werkt.


3. Water drinken

Verzamelde afvalstoffen uit de lymfeklieren worden o.a. afgevoerd naar de nieren, waar ze via de urine het lichaam verlaten. De nieren hebben voldoende water nodig voor de afvoer van deze afvalstoffen. Meer water drinken kan dus helpen om je lymfedrainage te stimuleren.


4. Massage

Door massage met speciale zachte technieken kan je de lymfedrainage verhogen. Kijk hier hoe je zo’n massage zelf kan doen. Als je een deo-creme gebruikt (die je heel makkelijk zelf maakt) dan masseer je iedere dag even kort je oksels.



5. Dry brushing

Je kunt de lymfedrainage van het hele lichaam stimuleren door de droge (!) huid te borstelen, wat ook een vorm van masseren is. Droogborstelen doe je met een badborstel (met natuurlijke haren) voordat je gaat douchen. Het activeert niet alleen je lymfestelsel, maar helpt ook tegen cellulitis en verwijdert dode huidcellen, zodat je huid lekker zacht aanvoelt! Hier lees je precies hoe het moet.


6. Koud (na)douchen

De doorstroming van je lymfestelsel wordt gestimuleerd door spiersamentrekkingen en die kun je dus ook stimuleren door koud te douchen.  Is dat te spartaans voor je? Doe dan na het douchen even koud nadouchen of wissel koud en warm met elkaar af. Koud nadouchen versterkt ook het effect van dry brushing trouwens…


Nu weet je alles wat je moet weten over dat prachtige lymfestelsel van ons. Maandag 19 februari doen we een kriya voor je lymfestelsel en een meditatie tegen stress.



31 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Commentaires


bottom of page