top of page
Zoeken
  • Foto van schrijvercasperneeteson

Vuur!



Dat je je het vuur uit de sloffen loopt of iemand het vuur na aan de schenen legt, dat je in vuur en vlam staat, met vuur speelt, olie op het vuur gooit, vuur in de ogen hebt, je hand ervoor in het vuur steekt of water en vuur bent..... wat in elk gezegde doorklinkt is passie, drive, actie. 

En dat hoort bij vuur: vuur transformeert, vuur geeft beweging, vuur is prachtig, vuur vernietigt (wat je ook als zuiverend kan zien...) vuur is verwarmend en vuur is fel.  

Ik hou van vuur. Ik vind het bijvoorbeeld fijn om een vuurtje te stoken en in het vuur te staren. Dat zet je gedachten stil. Kom je als vanzelf in een meditatieve staat.


In Kundalini Yoga wordt het element vuur geassocieerd met de energie van Kundalini. Het vuur symboliseert transformatie, zuivering en kracht. Net zoals vuur energie kan transformeren en zuiveren, wordt gedacht dat de Kundalini-energie door het lichaam stroomt en blokkades kan opheffen, oude patronen kan transformeren en een gevoel van innerlijke kracht en vitaliteit kan brengen.


Daarnaast wordt vuur ook geassocieerd met de Manipura chakra, je derde chakra, ook wel de zonnevlechtchakra genoemd. Dit chakra bevindt zich in het gebied van de buik (je navelcentrum) en wordt geassocieerd met wilskracht, zelfvertrouwen, moed en persoonlijke kracht. Kundalini Yoga kan helpen om dit chakra in balans te brengen en de energie van vuur te activeren.



Het element vuur in je derde chakra gaat ook over het spijsverteringsvuur en de organen die bij de spijsvertering betrokken zijn: maag, lever, galblaas, alvleesklier, milt. Op fysiek niveau is de functie van dit chakra het verteren van voedsel. In de Ayurveda wordt dit spijsverteringvuur Agni genoemd. En je Agni, dat moet je rustig brandende houden, niet te veel, niet te weinig. Je zou het meest gezonde voedsel ter wereld kunnen hebben, maar als je ze in een gestresste toestand eet, verminder je de effectiviteit van je spijsvertering en verlies je een deel van hun voordelen. (Daarom geloven veel ayurvedische beoefenaars dat je beter nog een goede spijsvertering en een slecht dieet kan hebben dan een goed dieet en een slechte spijsvertering...)


En hoe hou je dat spijsverteringsvuur nou goed brandend? Hier zijn de beste do's en don'ts voor het voeden van een gezonde agni:

Doen:

  • Eet bewust, zonder afleiding.

  • Neem de tijd om van je eten te genieten en wees er dankbaar voor.

  • Warme dranken en warm eten zorgen voor een scherpere agni.

  • Luister naar je lichaam en stop met eten als je tevreden bent, maar niet overdreven vol (efficiënte spijsvertering heeft ruimte nodig om plaats te maken!).

  • Kies voor lange, langzame kooktechnieken om je voedsel makkelijker te verteren en minder belastend voor het lichaam te maken.


Niet doen:

  • Te veel rauw voedsel en koude dranken nemen. Die zijn moeilijk te verteren als je niet voldoende agni hebt.

  • Te laat op de dag eten (vooral een grote, moeilijk te verteren maaltijd) omdat het moeilijk is om volledig te verteren voor het slapengaan. Idealiter eet je je warme maaltijd tussen 17.00 uur en 19.00 uur of (beter nog) als lunch vóór 14.00 uur...

  • Maaltijden overslaan. Als je maaltijden overslaat dooft je agni. Zonder brandstof, geen vuur...



Het is midwinter en dan is onze agni optimaal. Daarom kan je in de winter ook makkelijk zwaarder voedsel in je eetpatroon opnemen. Toch kunnen wij in de winter ook wel een beetje extra vuur gebruiken en daarom aanstaande maandag een les over vuur. 


We gaan als pranayama natuurlijk de vuurademhaling doen. We doen de Nabhi kriya, een klassieker uit de kundaliniyoga voor het versterken van je navelpunt en als meditatie doen we een tratakam, lekker staren in het vuur🔥.






25 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page